Seiten

Montag, 31. Oktober 2011

Coronia





Det er skægt, denne plante var meget "in" for ca. 10 år siden - hvis man kunne lide shabby-stilen, så havde man denne her stående med et lille kors i jorden... Helst på et hvidt bord, med en hvid madonna-figur i nærheden og en rosenkrans liggende sådan helt tilfældigt ved siden af. Hm, det hvide afskallede bord finder man nedenunder denne dug - madonnafiguren står i soveværelset og rosenkransen ligger i mit lille spejlskrin på bordet i stuen ;) Korset har også overlevet, mærkeligt nok, for det er nu så rustent at det egentlig burde knække bare man kigger på det.

Shabby gjorde mig kun glad i en kort tid - for pæn, for clean og en anelse kedelig... Men planten, Coronia hedder den, synes jeg stadigvæk er fin - i det norske blogland har jeg de sidste uger set den flere gange og nu står den endnu en gang også hos mig :) Denne gang dog uden Marias himmelvendte øjne og andre katoliske nipseting...
Helt specielt er de små, næsten hjerteformede blade og den lette sølvartige farve. At den er temmelig svær at holde indendørs giver lidt minuspunkte, men måske kan jeg holde liv i den lidt længere end sidste gang...


Diese Planze war vor gut 10 Jahren "in" wenn man in Dänemark Shabby eingerichtet hat. Am besten stand sie, mit einem Kreuz in der Erde gesteckt, auf einem alten weissen Tisch, daneben die Madonna-figur und gaaanz zufällig lag da auch noch der Rosenkranz in der Nähe. Also wenn man es ganz richtig machen wollte ;) Hmmm, der weisse Tisch befindet sich unter dieser Tischdecke, Madonna steht im Schlafzimmer und der Rosenkranz ist auch noch da. Auch das Kreuz hat überlebt, mittlerweile völlig verrostet...
Der Shabby-stil machte es nicht lange bei uns - zu clean und langweilig... Aber die Planze, Coronia hiesst sie, finde ich immer noch schön - im norwegischen Blogland habe ich sie in den letzten Wochen mehrmals gesehen und jetzt steht sie auch wieder bei mir :) Diesmal doch ohne Maria und andere Devotionalien...

Besonders an Coronia sind die kleinen fast herzförmigen Blätter und die feinen silberfarbigen Äste - schwierig ist es jedoch sie drinnen zu halten, mal sehen wie lange ich es diesmal schaffe sie am Leben zu halten...

2 Kommentare:

Louise hat gesagt…

Det her må simpelthen være dagens absolutte bedste indlæg.

jeg ku selv ha skrevet det... bare ikke helt så sjovt, fortællende og præcist.... Men indholdet, det er præcis sådan jeg har det :-) :-)

jeg har gået rundt om dem i plantecentrene de sidste 2 måneder, har IKKE købt dem endnu, men istedet købte jeg de små tempel træer, de er lige så hellige til shabbystilen :-) :-)

De små kors er vidst næsten alle knækket her efterhånden, og shabbystilen varede godt nok også en del år... Men nu er det slut... Så skal jeg bare finde mig leje i det nye boligland!!!

Tak for et godt indlæg

Christina hat gesagt…

louise - engang i mellem skulle man tror man er lidt skør, hva´? en special plante til en special stil - jeg kan virkelig rende rundt og lede efter LIGE DEN DER DIMS bare fordi den ville passe godt... men jeg er blevet bedre med årene, det er ikke så udpræget som før i tiden...
kh christina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...